Adem hoog in mijn keel. Presentatie en 5 legodozen in de aanslag. Hier gaat het gebeuren. Ik heb een groep van ongeveer 250 mensen in een enorme collegezaal bijeen en die mag ik meenemen in een mooie nieuwe website. Over administratieve organisatie en regelgeving. Slik.
Iedereen kan van te voren bedenken dat een monoloog van 45 minuten over AO/IC met alleen plaatjes en teksten niet overkomt. Een dialoog over het nut van wet en regelgeving ook niet. En in deze situatie, met dit onderwerp vind je dat misschien wel logisch.
Maar dit geldt voor nog veel meer situaties en onderwerpen!
Als leidinggevende herken ik dit namelijk. Bijvoorbeeld bij medewerkers die vol vuur hun nieuwe idee aan je vertellen en op elke vraag een monoloog van kennis over je uitstorten. Puur enthousiasme. Zelf gebeurt het me ook. Dan wil ik iemand meenemen in een nieuw idee, maar hoor ik het argument ‘dat-het-toch-altijd-zo-ging-en-dat-was-toch-altijd-goed-of-niet-dan’. Praatknopje van visie aan. Effect nul.
Als coach herken ik dit ook. Bijvoorbeeld bij coachees die al zo vaak over hun ontwikkelvraag hebben nagedacht dat ze met heel veel voorbeelden kunnen toelichten waarom iets is wat het is. En in een gesprek is er, als je niet ingrijpt, heel veel ruimte om die allemaal te delen. Praatknopje aan. Effect nul.
Praten is niet altijd alles, een goede vraag werkt vaak veel beter. Dat klikt lekker simpel, maar…
Simpel is niet hetzelfde als eenvoudig!
In een gesprek heb je niet altijd ruimte om een goede vraag te bedenken, heb je niet altijd de rust om je gedachten te ordenen en is er ook nog zoiets als sociaal wenselijk gedrag. Hoe voorkom je dat je in een gesprek inhoudelijk om elkaar heen blijft dansen?
Als spreker heb ik het praten vervangen door de zaal in te stappen met een reeks aan gekke vragen en vijf legodozen. Na een levendige interactie borrelde de zaal van plezier, kenden ze mijn site en hebben 5 aanwezigen hun familie blij gemaakt.
In mijn coachpraktijk ben ik het praten in mijn live-sessies aan het vervangen door e-mail-coaching. Coachees e-mailen hun vragen, ervaringen en reflecties nadat ze met inzichten uit een livesessie aan de slag zijn gegaan. Via e-mail stuur ik hen vervolgvragen en opdrachten die passen bij hun ervaring en praktijk.
Dat geeft mij tijd om over de juiste volgende vraag na te denken én het geeft de coachee binnen een paar dagen een vervolg op zijn proces. Bovendien is het schrijven van een mail voor een coachee al reflectie. En deze reflectie ontstaat in de eigen, vertrouwde omgeving. Het proces van het kiezen van woorden, het ordenen van gedachten en het later terug lezen daarvan versterken inzichten en leiden tot nieuwe ideeën. De tijd tussen livesessies wordt zo gebruikt om met kleine stapjes aan de ontwikkeling te blijven werken, waardoor de ontwikkeling versneld. Zonder te praten.
Want zoals ik al begon: praten is lang niet altijd alles. Dat geldt in spreekbeurten, bij leidinggeven én in coaching. Ik ben ontzettend blij dat e-coaching inmiddels gezien wordt als een specialisatie binnen het coachvak en ik ben blij met de certificering daarvan om te voorkomen dat beeldbellen alleen al gezien wordt als e-coaching. Gecertificeerde e-coaches zijn opgeleid in een wetenschappelijke onderbouwd model en is gebaseerd op ethische en professionele uitgangspunten voor de opbouw van een effectief e-coaching traject.
Wil je daar meer over weten? Stuur me gerust een berichtje! Kun je meteen ervaren hoe het werkt 😊